Thursday, November 13, 2008

Santau jentik

Santau adalah satu teknik sihir orang-orang nusantara yang cukup menakutkan. Baik di indonesia, di malaysia, thailand dan sebagainya cukup popular dengan sihir santau ni. Santau adalah musibah yang dihantar secara batin melalui makanan, angin, air dan sebagainya.

Banyak kali kita terbaca pasal santau ni, personally aku tak pernah tengok lagi orang yang kena santau. Tapi dari cerita-cerita yang pernah dengar, kesan santau ni amat menakutkan. Contohnya orang yang kena santau yang dihantar melalui makanan akan mengalami muntah-muntah darah, dan bila mereka muntah keluar barang-barang yang pelik seperti jarum, kaca dan sebagainya. Kalau santau dari angin pulak, dikatakan orang yang terkena akan menjadi busung, gila dan sebagainya.

Sebab itu bila kita makan-makan di restoren misalnya, kita kena sentiasa berwaspada, jangan sekali-sekala menyakitkan hati peniaga, dan kita kena baca Bismillah sebelum makan untuk mendapat perlindungan dari-Nya.

Sebab kita ni manusia biasa, dan musibah datang dalam berbagai cara.

Bercerita pasal santau ini, ada satu kejadian yang menyebabkan aku jadi begitu takut dan fobia untuk satu tempoh yang lama. Kejadian ini berlaku tidak lama dulu. Masa tu aku duduk seorang di rumah. Emak duduk di rumah kakak di klang untuk sementara waktu.

Nak dijadikan cerita, masa aku balik dari kerja aku nampak satu bungkusan kecil kain putih yang di ikat dengan getah diselitkan di mangga pintu rumah.

Ketika itu perasaan aku bercampur gaur. Risau, takut, kalut bertukar ganti. Kenapa ada orang nak letakkan bungkusan kecil kain putih ini di rumah. Tapi aku beranikan diri mengangkat bungkusan tersebut dan meletakkan baik-baik di tepi pasu bunga. Aku berdoa pada tuhan, jangan lah perkara buruk berlaku. Pada masa yang sama, aku menyedapkan diri dan mengatakan bungkusan kecil itu sebenarnya diletakkan oleh emak di sana untuk menjaga rumah.

Malam itu aku tidor tidak tenteram sekali. Risau kalau-kalau sebenarnya bungkusan itu diletakkan oleh seseorang untuk tujuan pukau. Semua lampu rumah aku buka. Sengaja aku on kan television supaya malam itu untuk nampak rumah seperti sibuk.

Malam itu cuaca agak panas luar biasa dari hari-hari yang biasa. Mulut aku tidak berhenti-henti membaca segala doa dan ayat quran yang aku tau.

Alhamdullilah, sehingga pagi semuanya baik-baik belaka.

Beberapa minggu kemudian, masa dok lepak rumah kawan, badan rasa sedikit penat dan aku tertido di rumahnya. Malam tu kita orang dok borak terlalu lama sampai kesiangan. Jadi bila dah tido lewat bangun pun lewat lah. Bila bangun-bangun tengok jam dan pukul 12 tengahari.

Jadi dalam dok kalut nak keluar rumah tu tiba-tiba aku ternampak bungkusan putih yang sama ada di depan rumahnya.

Jika aku masa tu dah tidak tenteram sama sekali. Kenapa ada bungkusan ni di depan rumah kawan aku lak. Dan kenapa ada dua pulak.

"Zubir... bir, tengok ni" teriak aku pada zubir dari pintu rumahnya.

"ada apa? apa yang dok kalut tu" kata zubir.

Pastu aku pun tunjuklah kat bungkusan kecil berwarna putih di depan rumahnya. Ada dua. Zubir mengangkatnya dengan berhati-hati.

"Apa benda ni?" tanya zubir.

"Ntah lah, hari tu ada satu kat rumah macam ni jugak." Jawab aku pada zubir.

Zubir tiba-tiba membuka bungkusan tersebut, walaupun aku cuba melarangnya. Bila terburai di dalamnya ada seakan-akan pasir.

"Pasir apa ni?. Kenapa orang letak bungkusan ni di depan rumah" tanya zubir.

"Ntahnya, pasir kubur kot. Ada orang cuba nak kena kan kita kot ni bir" Aku begitu risau sekali masa tu.

Orang ni dah main kasar. Hari tu dirumah aku, dia bubuh sebuah, ini di rumah Zubir diletakkan dua bungkusan sekali.

Apalah salah aku sampai orang sunggup buat begini. Masa tu aku dah yakin, bungkusan itu bukan ditujukan ke rumah, sebaliknya untuk aku. Tapi masakan ada orang yang tahu mana aku pergi dan duduk di mana malam tu. Dan kenapa dia sanggup buat perkara seperti itu.

Apalah salah aku sampai sanggup orang buat camtu. Kalau lah aku jahat sekali dan mengacau orang pun, takkan lah sampai nak main sihir-sihir macam ni. Dan kenapa dengan kawan aku sekali nak dikacaunya.

"Takpe, nanti aku tanya sapa-sapa yang mahir pasal ni. Ko jangan risau" kata zubir pada aku. Dia nampak kerisauan di mata ku.

Aku cuba yakin dengan kata-kata zubir, tapi hati aku begitu risau, sebab dari pembacaan dan cerita yang aku dengar perbuatan sihir ini amat menakutkan kesannya. Lagi-lagi pada orang macam aku yang tidak pandai melawan dan ilmu agama pun cetak. Yang aku mampu lakukan meminta pertolongan dari tuhan supaya dijauhkan dari segala malapetaka.


bungkusan yang diletakkan di depan rumah




Esoknya, aku berjumpa dengan Zubir semula. Aku tanyakan pada dia samada dia dah tahu apa kah bungkusan tu. Bungkusan itu sama seperti yang di atas tu. Infact itu lah bungkusannya, macam rempah sup bunjut yang diikat tali.

Pastu zubir dengan muka mencebik dia punya cakap....

"ITU ADALAH UBAT JENTIK-JENTIK LAH GILA. KO SUKA KAN KALUT-KALUT.

DENGAN AKU-AKU SEKALI DOK KALUT"

Ohhhhhhhh, ubat jentik-jentik rupanya.

Kekekeke, sial sangat.

Aku beriya-iya le ingatkan orang nak menyantau ke apa. Rupanya bungkusan itu adalah ubat jentik-jentik yang dibagi pada semua rumah di shah alam ini.

Sapa le punya gila dok bungkus dalam kain camtu, pastu dicampak depan pintu rumah, pastu dengan takde instructionnya, dengan tak tau camana nak mengunakannya dengan takde notis dan sebagainya. Aku mana le tau.

Dah le rupanya macam rempah sup bunjut tu, nasib baik le aku fikir menda tu bahan sihir, kalau orang lain yang tak tahu, ntah-ntah dia ingat itu sup bunjut adabi tu tak ke mampus masuk hospital kalau dah mentedarah menda alah tu.

So moral of the story, jangan dok kalut-kalut. kalau tak tau apa-apa kita jangan kelam kabut dulu, kita tanya le orang dulu na.

Itu lah kisah santau jentik, atau santau jentik-jentik

p/s: bungkusan atas tu aku jumpa dalam kolah mandi rumah aku, mak aku bubuh dalam kolah tu. Ekekekeke, nasib baik aku tak tanya dia, pengsan orang tua tu gelakkan aku nanti.

1 comment:

Anonymous said...

perghhhhhhhhhhhhh mcm citer supernatural la plak....